اطلاعات عمومی


اینجا جاییست برای یاد گرفتن ،در اینجا هم به دنبال بردن هستیم هم به دنبال یاد گرفتن. پس بیاموزید...

هر شهر ایران به چی معروفه؟

سلام خوبین؟ یلداتون  پیشاپیش مبارک.با یه مطلب عالی در خدمتتون هستم.

آیا تا حالا القاب کامل شهرهای ایران را میدونستید؟ اگه نمی دونستید و یا ناقص بود میتونید این 56 شهر با لقب هایشان را دنبال کنید.

ایران سرزمینی است چهار فصل با اقلیم‌های متفاوت و فرهنگ‌های متنوع، از این رو هر شهرهای ایران با وجود یگانگی هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند. برای آنکه بدانید هر شهر ایران به چه لقبی شهرت دارد با این مطلب خواندنی با برنده باش همراه باشید.

القاب شهرهای ایران

1 – آبادان برزیل ایران
شاید لقب دادن آبادان به شهر برزیل ایران، شبیه یک شوخی باشد، اما این شوخی زمانی که سفیر برزیل در ایران به دیدار دربی جنوبی‌ها به آبادان سفر می‌کند یعنی آوازه آبادان را شنیده و به آن اعتقاد دارد. عشق ویژه آبادانی‌ها به فوتبال، تیم‌های فوتبالی که قدمتشان به دوران حضور انگلیسی‌ها در این شهر می‌رسد، و شاید کمی تشابه ظاهری برزیلی ها به آبادنی‌ها، این شهر را به نام برزیل ایران مشهور کرده است. در ورزشگاه‌های این شهر که به تماشای فوتبال بنشینید از دیدن بی‌شمار پرچم‌های سبز و زرد برزیل شگفت‌زده می‌شوید.

2 – اصفهان: شهر گنبدهای فیروزه ای، نصف جهان، شهر زیبای خدا
معماری باشکوه مساجد و گنبدهای فیروزه‌ای زیبای اصفهان سبب شده آن را با نام شهر گنبدهای فیروزه‌ای بشناسند. همچنین زیبایی‌های معماری در این شهر، آن را با نام شهر زیبای خدا نیز مشهور کرده است. حتما لقب نصف جهان را برای اصفهان شنیده‌اید، وجود شش هزار اثر تاریخی از کاخ و باغ و مسجد و کلیسا تا مناره و خانه‌های تاریخی اصفهان که همگی شکوه یک تمدن را به رخ می‌کشند. دارالسلطنه نامی بود که سال‌ها پیش به این شهر زیبا داده بودند.

3- اهواز: شهر شب زنده دار
مردم اهواز با توجه به آب وهوای گرم این شهر، فعالیت خود را در شب‌ها بیشتر پیگیری می‌کنند. شب‌ها در پارک ساحلی اهواز، فست فودی‌ها و فلافلی‌های این شهر، به زنده بودن اهواز کمک می‌کنند.

اهواز شهر شب زنده دار

4- ایلام سرزمین طلوع آفتاب، عروس زاگرس
در کتیبه‌های بابلی نام ایلام به شکل آلام یا آلامتو آمده است که به معنای کوهستان یا کشور طلوع خورشید است، ازین رو به این شهر سرزمین طلوع آفتاب می‌گویند. هرچند برخی دیگر نیز معنای این سرزمین را شهری بر روی بلندی می‌دانند.  زیبایی این سرزمین سبب شده به آن عروس زاگرس نیز گفته شود.

5- بروجرد پاریس کوچولو
اگر از بام بروجرد به سمت غرب نگاه کنید، دهکده‌هایی را می‌بینید که شما را به یاد چشم‌اندازهای اروپا می‌اندازد. از آنجایی که اطراف شهر بروجرد (همچون پاریس) در مناطق پست قرار گرفته است از دیگر دلایلی است که بروجرد را به پاریس کوچولو تشبیه کرده است. جالب است بدانید بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز به پاریس کوچولو مشهور است، خیابان‌کشی‌های منظم، باغ‌ها و نهرهای زیبا به سبک شهرهای اروپایی، راه اندازی اولین کارخانه برق و مواردی اینچنین سبب این نامگذاری شده است.

6- بروجن یونان کوچک
شهر بروجن را با نام یونان کوچک می‌شناسند چرا که مشاهیر فراوانی در عرصه‌های مختلف دارد. از آنجا که این شهر از سطح دریا 2197 متر ارتفاع دارد، به همین دلیل یکی از شهرهایی است که به آن بام ایران می‌گویند.

7- بسطام شهر عارفان
نام بایزید بسطامی در میان ایرانیان اهل دل، نامی شناخته شده است، اما بایزید، تنها عارف شهر بسطام نیست، دهستان خرقان، مدفن شیخ ابوالحسن خرقانی نیز در همین شهر قرار گرفته و به همین دلیل بسطام را شهر عارفان می‌خوانند. شهر شبستر را نیز شهر عارفان می‌دانند چرا که شیخ محمود شبستری از اهالی این شهر است.

8- بندر انزلی شهر نیلوفرهای آبی
تالاب انزلی از نخستین تالاب‌های ثبت شده ایران، پوشیده از گل‌‌های نیلوفر دریایی رنگارنگ است، از همین رو به انزلی شهر نیلوفرهای آبی می‌گویند.

9- بندر گناوه دبی ایران
مراکز خرید بندر گناوه سبب شده است تا این شهر به بهشتی برای عاشقان خرید تبدیل شود، گذاشتن لقب دبی ایران بر روی این شهر نیز به دلیل وفور مراکز خرید در این شهر است.

10- بوشهر سرزمین آیین و مراسم، سرزمین نخل و دریا
نخلستان‌های زیبا و دریای نیلگون خلیج فارس سبب شده بوشهر را سرزمین نخل و دریا بدانند. علاوه بر آن، وجود مراسمی مانند مراسم زار و دیگر مراسم خاص محلی گره گشو،حجله قاسم، ادای نذر، ستاره سهیل، دعای باران، یزله گردانی و … این شهر را به شهر آیین و مراسم نیز مشهور کرده است.

11- بهبهان شهر نرگس و شقایق
پاییز و زمستان بهبهان، بوی نرگس‌ها شما را مست می‌کند و دم دمه‌های بهار با نگران شدن چشم نرگس به شقایق‌ها، زردی نرگس تبدیل به سرخی شقایق می‌شود. بهبهان پر است از نرگس زار و گلزارهای نرگس و شقایق، از این رو به آن سرزمین نرگس و شقایق می‌گویند. شهر نرگس ها

12- پاوه شهر هزار ماسوله
خانه‌های پاوه همچون روستای ماسوله، روستایی پلکانی به شمار می‌آید، از این رو به آن شهر هزار ماسوله می‌گویند.

13- تبریز شهر اولین ها 
تبریز را شهر اولین‌ها می‌دانند، چرا که ایران بسیاری از اولین های خود را در این شهر تجربه کرد، نخستین چاپخانه سربی ایران، اولین سینمای ایران (سینما سولی)، نخستین مدرسه نابینایان و ناشنوایان، اولین عمل قلب باز، نخستین دانشکده های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی، نخستین هتل به سبک امروزی، نخستین قطار شهری به سبک امروزی، نخستین کارخانه به سبک امروزی (کارخانه اسلحه سازی)، نخستین شهرداری ایران (بلدیه)، اولین زیرساخت تلفن، اولین انجمن زنان، اولین موسسه خیریه غیر دولتی همه و همه مربوط به شهر تبریز است.
البته مسجد سلیمان را نیز شهر اولین ها می‌دانند، چرا که اولین چاه نفت و اولین چاه گاز ایران و خاورمیانه، اولین تصفیه خانه، اولین لوله کشی آب، اولین لوله کشی فاضلاب، اولین باشگاه تفریحی کشور، اولین فرودگاه کشور، اولین باشگاه فوتبال، والیبال، اسکواش، پینگ پنگ و بسیاری از ورزش‌های دیگر در مسجد سلیمان ساخته شده است.

14- جلفا سرزمین کلیساها و آبشارها
دومین کلیسای بزرگ ارامنه جهان پس از قره کلیسا در شهرستان جلفا قرار دارد، این کلیسا که سنت استپانوس نام دارد در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی با چشم‌اندازهایی بدیع و زیبا نیز در این منطقه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل جلفا را سرزمین آبشارها و کلیساها می‌نامند.

15- جیرفت هندوستان کوچک، کالیفرنیای ایران 
جیرفت اقلیم منحصر به فردی دارد، می‌گویند این شهر تنها دو روز زمستان را تجربه می‌کند و باقی اوقات هوایی بهاری یا تابستانی دارد، آب و هوایی که تنها در بخشی از هندوستان و کالیفرنیا می‌توان نظیر آن را یافت. محصولات کشاورزی این شهر نیز به محصولات کشاورزی هندوستان نزدیک است.

16 -چابهار سرزمین همیشه بهار
گفته می‌شود نام چابهار در حقیقت از چهار بهار تغییر یافته، چرا که آب و هوای آن در کل روزهای سال، بهاری است.

17 – دامغان شهر صد دروازه
یونانیان به شهرهایی با بیش از چهار دروازه، اصطلاح هکاتومپیلوس را اطلاق می‌کردند که به معنای صد دروازه بود. دامغان کنونی جایی بود که اسکندر مقدونی 330 سال پیش از میلاد در آن توقف کرده بود و با مرگ اسکندر به بخشی از امپراتوری سلوکیان تبدیل و پس از آن نیز یکی از نخستین پایتخت های اشکانیان شد.

18- رامسر عروس شهرهای ایران
پوشش گیاهی جذاب، سرسبزی، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، قرار گرفتن در کنار جنگل و دریا از رامسر شهری تماشایی با چشم‌اندازهای رویایی ساخته است، از این رو به رامسر عروس شهرهای ایران می‌گویند.

رامسر

19- رشت شهر بارانهای نقره ای، شهر باران
رشت، بزرگترین کلانشهر شمال ایران است و به دلیل بارش‌های شدید باران، به شهر بارانهای نقره‌ای مشهور است. به رشت شهر باران نیز می‌‌گویند، این شهر زیبا، سومین شهر گردشگر پذیر ایران به شمار می‌آید.

20- رفسنجان شهر طلای سبز
نام رفسنجان را که می‌شنوید احتمالا به یاد پسته‌های سبز خوشمزه‌اش می‌افتید، این شهر بزرگترین جنگل مصنوعی جهان و باغ پسته جهان (باغات 120 هزار هکتاری پسته) را دارد و به همین دلیل به آن شهر طلای سبز می‌گویند.

21- روستای چنشت:  سرزمین رنگ ها
چنشت نام یک روستا در خراسان جنوبی است که مردمان آن لباس خاصی بر تن می‌کنند. مردان لباسی شبیه یک پالتوی بلند و شال سر استفاده می‌کنند، زنان نیز لباس‌هایی رنگین و شاد شامل پیراهن سبز، قرمز یا آبی، چارقد قرمز یا آبی گلدار و یک کلاه نقره‌ای و نقره‌دوزی شده است به تن می‌کنند. دختران در چنشت، لباس‌هایی بلند، شلیته‌هایی خراسانی، قبای بلند و دامن پاچین می‌پوشند که تنوع رنگی این لباس‌ها سبب شده به چنشت لقب سرزمین رنگ‌ها بدهند.

22- روستای ماخونیک سرزمین لی لی پوت های ایران 
روستای ماخونیک در شرقی‌ترین بخش استان خراسان جنوبی، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای ایران است. خانه‌های بسیار کوچکی که از سنگ و خاک ساخته شده‌اند و با شاخ و برگ درختان پوشیده شده‌اند. در ورودی کوتاه خانه‌ها، تنها منفذ این خانه‌ها به شمار می‌آیند و مردم آن قدی کوتاه دارند، به دلیل قد ساکنین این روستا به آن روستای لی لی پوت‌های ایران می‌گویند.

شهر لی لی پوتها

23- سراوان زادگاه خورشید ایران
شاید اولین بار باشد که می‌شنوید سراوان اولین شهر ایرانی است که خورشید در آن طلوع می‌کند، چرا که این شهر، شرقی‌ترین شهر کشور و هم مرز با پاکستان است. جالب است بدانید طلوع و غروب خورشید در سراوان با طلوع و غروب خورشید در غربی ترین شهر ایران یک ساعت و 17 دقیقه فاصله دارد.

24- سرعین سرزمین چشمه های بهشتی
12 چشمه آبگرم معدنی در سرعین وجود دارد زیرا سرعین در نزدیکی کوه آتشفشانی سبلان قرار گرفته است. سرعین را در فرهنگ لغات به معنای سرچشمه دانسته‌اند.

25- سمنان شهر اخلاق، اقیانوس لهجه ها
سمنان از امن‌ترین شهرهای ایران است و آمار جرم و جنایت در آن بسیار پایین است، به همین دلیل آن را شهر اخلاق نامگذاری کرده‌اند. از طرفی در هر شهر و روستای این استان که بچرخید، مردمش لهجه خود را دارند. از روستای افتر گرفته تا اسفنجان، کالپوش، سنگسر، شهمیرزاد، لاسجرد و سرخه گویش‌های متفاوتی دارند، جالب است بدانید گویش سمنانی مرتبط با زبان‌های ماد و پارت است.

26- سمیرم سرزمین هزار چشمه
سمیرم از شهرهای کمتر شناخته شده ای است که می‌تواند یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در ایران باشد، آب و هوای دلپذیر، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، دامنه‌های سرسبز، قله‌های پربرف کوه دنا جلوه‌های زیبای آفرینش در این شهر به شمار می‌آیند. وجود چشمه‌سارهای فراوان در شهرستان سمیرم، این شهر را به سرزمین هزار چشمه مشهور کرده است.

27- سنندج سرزمین شقایق های وحشی
بهار، دشت ها و اطراف جاده‌های کردستان و اطراف سنندج همچون فرشی سرخ تماشایی و دیدنی‌تر از همیشه است، فرشی از شقایق‌های وحشی در پس زمینه علفزارهای سرسبز. از این رو سنندج و کردستان را سرزمین شقایق های وحشی می‌نامند.

شهر لاله ها

28- سوباتان (در تالش) بهشت ایران
سوباتان تنها مراتع سرسبز، دشت‌های پر از شقایق و آب و هوای دلپذیر نیست، کلبه‌های چوبی، اسب‌ها و درختان وحشی و آسمان پرستاره این منطقه ییلاقی سبب شده آن را به نام بهشت ایران بشناسند.

29- سیستان و بلوچستان سرزمین نخل و آفتاب، سرزمین کویر و دریا ، سرزمین اسطوره ها 
حتما می‌دانید که زادگاه رستم، مشهورترین پهلوان ایرانی در شاهنامه، کیقباد اولین شاه کیانیان در شاهنامه، یعقوب لیث صفاری پادشاه و موسس سلسله صفاری و بسیاری دیگر از اسطوره‌های ایرانی استان پهناور سیستان و بلوچستان است. به دلیل مجاورت کویر و دریا در این استان و همچنین وجود نخلستان های زیبا و اشعه‌های زیبای آفتاب در این استان، آن را به سرزمین نخل و آفتاب و کویر و دریا نیز می‌شناسند.

30- شیراز: شهر گل و بلبل / شهر راز / شهر طرب و ناز / شهر بهار نارنج
باغ‌های شیراز، شهرتی جهانی دارند، از باغ ثبت جهانی ارم گرفته تا باغ عفیف آباد و نظر و نارنجستان قوام، در اردیبهشت به این باغ‌ها که بروید، بوی بهارنارنج از فاصله‌های دور مستتان می‌کند. سال‌ها پیش سعدی در وصف شیراز سروده بود خوشا تفرج نوروز خاصه در شیراز، که برکند دل مرد مسافر از وطنش. به همین دلیل شیراز به شهر گل و بلبل و شهر بهار نارنج شهرت پیدا کرد. از آن رو به شیراز شهر راز می‌گویند که نام این دیار در گذشته شهر راز بوده و به مرور زمان به شیراز تبدیل شده است. شهر طرب و ناز، دیگر لقب شیراز به شمار می‌آید. شیراز، در دوران گذشته به دارالعلم نیز مشهور بود.

31- طارم بهشت گمشده ایران / هندوستان ایران
قطعا می‌دانید که طارم یکی از بزرگترین مناطق کشت برنج در ایران است، از این رو به آن، هندوستان ایران می‌گویند. این سرزمین چنان مناظر چشم‌گیری دارد که به آن بهشت گمشده ایران نیز می‌گویند، هر چند این لقب برای بسیاری از مناطق ایران به کار می‌رود.

32- طبس عروس کویر ایران
برای رسیدن به طبس باید از جاده‌های کویری عبور کنید، شهری با بلوارها و خیابان‌های رنگارنگ، عطر شکوفه و بهارنارنج و پر است از نخلستان‌های سرسبز، ازین رو به آن عروس کویر ایران می‌گویند. به طبس همچون جزیره قشم لقب بهشت زمین شناسی ایران نیز می‌گویند.

33- فومن، شهر مجسمه‌های ایران

در شهر فومن که بگردیم، مجسمه‌های زیادی را می‌بینیم. تعدد این مجسمه‌ها سبب شده فومن را شهر مجسمه‌های ایران بدانند. غیر از کلوچه،«نان روغنی»و«نان خشک»فومن و همچنین«حلوا کنجدی»و«اگردگ»(اگرده)که از شیرینی های محلی ماسوله است،از دیگر سوغات معروف این شهرستان است.شیرین قاتوق، پیاز خورشت، کهنه لحاف، جوکل که، ترشی شامی، سیر قیله، سیرواویج، ترش آش، باقلا آش، شیرینی( حلوا قاچی، دوشاب برنج و لاکو) از غذاهای محلی فومن است.

شهر مجسمه ها

34- قائنات سرزمین طلای سرخ
اگر زعفران را بشناسید می‌دانید که یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های آن قائنات است. به دلیل وفور کشتزارهای زعفران در این شهر، به آن سرزمین طلای سرخ می‌گویند.

35- قزوین پایتخت خوشنویسی ایران
در طول تاریخ، قزوین مأمن و محل تولد خوشنویسان بزرگ ایرانی بوده است، خوشنویسانی که بیش از هزار سال است برای ارتقای این هنر با ذوق و سلیقه تلاش کرده‌اند. میرعماد قزوینی از بزرگترین خوشنویسان ایران از جمله هنرمندان مشهور قزوینی به شمار می‌آمد.

36- قشم سرزمین عجایب هفتگانه
قشم سرزمینی است که طبیعت بی‌نظیرش هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. قشم را سرزمین عجایب هفتگانه می‌دانند زیرا هفت جاذبه شگفت‌انگیز دارد که در کمتر جایی می‌توان آن را دید، جنگل حرا، دلفین های هنگام، تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، جزایر ناز، غار نمکدان و لاک‌پشت های پوزه عقابی عجایب هفتگانه قشم به شمار می‌آیند.

37- کاشان دارالمومنین / شهر گل و گلاب
این که به کاشان لقب دارالمومنین را داده‌اند، داستان جالبی دارد، در زمان خلیفه‌های اول تا سوم بسیاری از یاران امام علی به شهر کاشان امروزی آمدند و سبب شدند مردم کاشان از همان ابتدای ورود عرب‌ها به ایران، مذهب تشیع را برگزینند، از آنجا که کاشانی‌ها پیش از بقیه ایرانیان به مذهب تشیع گرویده بودند، به شهرشان دارالمومنین می‌گویند. کاشان به شهر گل و گلاب نیز شهرت دارد، چرا که باغ‌های وسیع گل محمدی در قمصر، نیاسر و کاشان و گلابی که هرساله در اردیبهشت از این گل‌ها استحصال می‌شود شهرتی جهانی دارد.

38- کرج ایران کوچک
قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع در این کلان شهر زندگی می‌کنند، از این رو به آن نام ایران کوچک داده‌اند.

39- کرمان دیار کریمان
مردم کرمان از دیرباز به میهمان نوازی شهره بوده‌اند. آنها در طول تاریخ پذیرای آقا محمدخان شدند، کسی که از چشمان کرمانی‌ها کوه ساخت، اما این امر سبب نشد تا مردم کرمان دست از سنت میهمان نوازی خود بردارند، دلیل دیار کریمان نام نهادن کرمان نیز به همین سنت پسندیده باز می‌گردد. به کرمان در زمان‌های قدیم دارالامان گفته می‌شد.

40- کلیبر سرزمین صخره ای ایران 
کلیبر در یک سرزمین صخره‌ای در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و تنها معبر کوهستانی اهر به بخش‌های ساحلی رود ارس به شمار می‌آید.

41- کهگیلویه و بویر احمد سرزمین لاله های واژگون / سرزمین چهار فصل
آب و هوای چهار فصل و دشت‌های وسیع لاله واژگون این استان را به دو لقب سرزمین لاله‌های واژگون و سرزمین چهار فصل مشهور کرده است.

شهر لاله های واژگون

42- کیش نگین خلیج فارس / مروارید خلیج فارس / عروس خلیج فارس
شن های ساحلی  با مرجان‌های دریایی در جزیره کیش به هم پیوسته‌اند و در کرانه‌های این جزیره همچون نگینی می‌درخشند. عمق کم و زلالی آب، سبب شده تا وقتی به آب دریا نگاه می‌کنید، آکواریومی طبیعی می‌بینید. زیبایی‌های این جزیره سبب شده آن را با نام‌هایی همچون عروس خلیج فارس، نگین خلیج فارس و مروارید خلیج فارس بشناسند.

43- گرگان شهر طلای سفید
پنبه را طلای سفید می‌دانند، پنبه‌ها مزارع گرگان را همچون تکه‌هایی برف‌مانند آذین می‌بندند به همین دلیل به گرگان لقب شهر طلای سفید داده‌اند.

44- گرمسار شهر خورشید تابان / جزیره اقوام 
گرمسار شهری است مابین تهران و سمنان. جالب است بدانید بسیاری از اقوام ایرانی در این شهر در کنار هم زندگی می‌کنند. بلوچی، ترکی، کردی، لری، عرب، فارس، مازنی و غیره از جمله اقوام مختلف این شهر به شمار می‌آیند، نام جزیره اقوام یا چکیده مردم شناسی ایران به همین دلیل است.

45- لاهیجان عروس گیلان
لاهیجان از زیباترین شهرهای گیلان در پاییز و بهار و هر فصلی مناظری دارد که شما را در جای خود میخکوب می‌کند، از باغ‌های چای زیبا و تله کابین مهیجش تا تالاب سوستان و شیطان کوه تماشایی‌اش، همه و همه لاهیجان را به عروس شهرهای گیلان تبدیل کرده است.

46- لرستان: سرزمین آبشارها، سرزمین گیسوان آبی 
لرستان نام یک شهر نیست، اما به دلیل فراوانی آبشارهای زیبا در آن به سرزمین آبشارها یا گیسوان آبی مشهور است. آبشارهایی که برای عاشقان طبیعت و سرسبزی، بهشت به شمار می‌آیند. تماشای  بزم آب و صخره در مخمل کوه، آب سفید، آبشار بیشه، نوژیان، چکان، وارک و آفرینه که از جمله آبشارهای منحصر به فرد این استان به شمار می‌آیند، همچون گیسویی از آب، دل و هوش از طبیعت‌گردان می‌برند. دارالغرور لقب قدیمی استان لرستان به شمار می‌رفتند

47- لواسان بورلی هیلز تهران، سوئیس ایران 
لواسان بدون شک گران قیمت ترین شهر تهران است، آب و هوای خوب، نزدیکی به محله‌های شمال شهر تهران و ویلاهای گرانقیمت، از دلایلی است که لواسان را به بورلی هیلز ایران مشهور کرده است، به خاطر ویلاهای زیبا و گران قیمت با معماری‌های جذاب، به آن سوئیس ایران نیز گفته می‌شود.

48- مراغه پایتخت نجوم ایران
آوازه جهانی مراغه به دلیل رصدخانه‌ای که در دوره هلاکوخان (نوه چنگیزخان) توسط خواجه نصیرالدین طوسی ساخته شده بود، در جهان پیچیده بود، امروزه نیزرصدخانه مراغه در ساختمانی جدید مشغول به فعالیت است.

49- محلات، هلند ایران

شهر محلات از نظر تولید گل، مقام نخست را در ایران از آن خود کرده است، سالانه صدها میلیون دلار گل از این شهر به خارج از ایران صادر می‌شود. از این رو محلات به هلند ایران شهرت یافته است

شهر محلات

50- میاندوآب، شهر آب‌های خروشان

میاندوآب در آذربایجان غربی، نخستین پایتخت ایران به شمار می‌رود. قرار گرفتن این شهر مابین دو رودخانه زرین رود و سیمین رود که هر دو از رودخانه‌های خروشان و پرآب ایرانی به شمار می‌روند، آن را به شهر آب‌های خروشان مشهور کرده است.

51- نیشابور شهر فیروزه‌ای ایران
معادن فیروزه زیادی در نیشابور و اطراف آن قرار گرفته‌اند، فیروزه بخش مهمی از اقتصاد این شهر را تشکیل داده است، از این رو آن را شهر فیروزه‌ای ایران می‌دانند.

52- ورزنه شهر فرشته ها / شهر کبوتران سفید
ورزنه را شهر فرشتگان سپید پوش یا شهر کبوتران سفید می‌دانند چرا که در هنگام ورود به آن، زنانی که چادر سپید به تن کرده‌اند، نخستین چیزی است که توجهتان را جلب می‌کند. رسم پوشیدن چادر سفید به جای چادر سیاه از ابتدای پیدایش شهر در آن وجود داشته است.

53- هرمز جزیره رنگین کمان
به هرمز، لقب جزیره رنگین‌کمان داده‌اند، جایی که در زمین‌هایش 90 طیف مختلف خاک رنگی را خواهید دید.

54- همدان شهر مادها
مادها که تمدن پیش از هخامنشیان ایران بودند، پایتخت خود را در هگمتانه (نزدیک همدان امروزی) قرار داده بودند، به همی دلیل همدان به شهر مادها می‌گویند. لقب همدان در قدیم دارالملک بود.

55- یزد شهر بادگیرها، دارالاسلام، شهر قنات و قنوت و قناعت، دار العباد، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی، نگین کویر
در گذشته (دوران زندیه و قاجار) یزد به نام دارالعباد شهرت داشت و اکنون آن را با نام دارالاسلام نیز می‌شناسند. (خواجه نظام الملک طوسی در قرن پنجم هجری یزد را دارالعباده نام گذاشته بود). وفور بادگیرها در بافت تاریخی این شهر که اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز به شمار می‌آید، سبب شده به آن لقب شهر بادگیرها بدهند، اگر چه بادگیرها را در قشم، انارک و بسیاری از شهرهای ایران می‌توان یافت اما یزد بیشترین بادگیرهای ایران را دارد و بلندترین بادگیر دنیا نیز در این شهر است. از آنجا که بافت تاریخی شهر یزد پر است از کوچه‌های آشتی کنان، مردم قادر به استفاده از خودروی شخصی در این کوچه‌های تنگ و باریک نیستند و از دوچرخه استفاده می‌کنند، همین امر سبب شده بود یزد را به نام شهر دوچرخه‌ها بشناسند، هرچند این امر امروزه دیگر کمرنگ‌تر شده است. قنات‌های زیاد (مانند قنات زارچ، بلندترین قنات جهان)، مردمان پرهیزگار و قانع سبب شده به آن لقب شهر قنات و قنوت و قناعت نیز بدهند. نگین کویر دیگر نام یزد به دلیل قرار گرفتن این شهر در قلب کویر ایران است.

56- دزفول موزه آجری ایران
در تمام کوچه پس کوچه‌های دزفول می‌توانید هنر اجرکاری را ببینید، بافت شهر دزفول با آجر و معماری اصیل ایرانی عجین شده و از این رو دزفول را موزه آجر ایران می‌دانند. قدمت هنر آجرچینی در دزفول به عصر صفوی باز می‌گردد. دیدن خوون یا همان هنر آجرچینی یکی از لذت‌های سفر به شهر دزفول  دیگر شهرهای استان خوزستان است، هنری عجیب و غریب که ذهن و چشمتان را حسابی درگیر می‌کند.

ریز خلاصه القاب شهرهای ایران

  • شیراز: پایتخت ادب و فرهنگ ایران
  • اصفهان: نصف جهان، پایتخت هنر ایران
  • کرمان: پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بهشت معادن
  • یاسوج: پایتخت طبیعت
  • مشهد: پایتخت معنوی ایران
  • قزوین: پایتخت خوشنویسی ایران
  • کرج: ایران کوچک
  • همدان، لالجین: پایتخت سفال و سرامیک ایران
  • نیشابور: ابرشهر، دمشق کوچک ، پایدارترین شهر ایران ، شهر فیروزه
  • فیروزه: استانبول کوچک
  • بندرعباس: پایتخت حمل و نقل ایران
  • تویسرکان : بهشت غرب ایران ،شهر گردو
  • یزد: شهر قنوت و قنات و قناعت
  • بلداجی: شهر گز
  • یزد: شهر قنوت و قنات و قناعت
  • محلات: پایتخت پروش گل ایران
  • بروجرد:پاریس کوچولو
  • آبادان: برزیل ایران
  • رشت: شهر باران
  • بروجن: بام ایران ( یکی از شهر‌های استان چهار محال و بختیاری. این شهر با ارتفاع ۲۱۹۷ متر از سطح دریا، لقب بام ایران را به خود اختصاص داده است. )

در ضمن با القاب کشورهای جهان هم در اینجا میتوانید آشنا شوید که قبلا در برنده باش منتشر شده است.

لیست القاب کشورهای جهان

راستی شهر شما به چی معروفه ؟ دوست داشتید در نظرات اعلام کنید..

موفق و پیروز و سربلند باشید. 😉

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید


حسین کرمی 30 آذر 1397

سلام.واقعا ممنونم از اینکه این همه اطلاعات را در یک جا جمع کرده اید. خواستم بگم که دستتون طلا.من به نوبه خودم از شما تشکر میکنم.با سپاس

طراحان سوال،سوالات مسابقه را از کجا می آورند؟ – پکیج برنزی

طراحان سوال،سوالات مسابقه را از کجا می آورند؟ – پکیج برنزی

نگاهی به بسته برنزی طراحان سوال

  • مجموع سوالات : ۳۳۰۰ سوال
  • مخاطب : تمام علاقمندان به کسب دانش
  • فرمت: jpg – Pdf
  • حجم دانلود : ۲۸ مگابایت
  • نوع دسترسی: قابل دانلود بلافاصله پس از خرید

خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۸۰,۰۰۰ تومان ۶۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
پکیج نقره ای طراحان سوال

پکیج نقره ای طراحان سوال

نگاهی به بسته نقره ای ویژه مسابقات اطلاعات عمومی با تخفیف شگفت انگیز

  • مجموع سوالات : ۱۸۰۰ سوال
  • مخاطب : تمام علاقمندان به کسب دانش
  • فرمت: jpg – Pdf
  • حجم دانلود : ۱۳۵ مگابایت
  • نوع دسترسی: قابل دانلود بلافاصله پس از خرید

خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۹۹,۰۰۰ تومان ۶۹,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
بسته جادویی غول آخر – پکیج طلایی

بسته جادویی غول آخر – پکیج طلایی

نگاهی به بسته شگفت انگیز نوابغ اطلاعات عمومی

  • مجموع سوالات : ۵۱۰۰ سوال
  • مخاطب : تمام علاقمندان به کسب دانش
  • فرمت: jpg – Pdf
  • حجم دانلود : ۱۶۴ مگابایت
  • نوع دسترسی: قابل دانلود بلافاصله پس از خرید

خرید محصول توسط کلیه کارت های شتاب امکان پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود محصول در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۱۵۰,۰۰۰ تومان ۱۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید
مقالات جدید
معرفی کتاب های خوب