معما های ریاضی و تست هوش

نابغه ها! جواب رو نخونين ببينين ميتونين جواب بدين.

پنج سال پيش سن من ۳ برابر سن خواهر كوچكم بود. اما اكنون سن من ۳ برابر سن خواهرم است. من چند ساله هستم؟

پاسخ : پنج سال پيش (۵-y)=(5-x)5

y=20-5x

امروز ۳X=Y

در نتيجه شما ۳۰ ساله هستيد و خواهرتان ۱۰ سال سن دارد.

معمادی دوم خرید ساعت

سه نفر برای خرید ساعتی به یک ساعت فروشی مراجعه میکنند.قیمت ساعت ۳۰ هزار تومان بوده و هر کدام نفری ۱۰ هزار تومن پرداخت میکنند. تا آن ساعت را خریداری کنند…

بعد از رفتن آنها ، صاحب مغازه به شاگردش میگوید قیمت ساعت ۲۵ هزار تومان بوده.

این ۵ هزار تومان را بگیر و به آنها برگردان
شاگرد ۲ هزار تومان را برای خود بر میدارد
و ۳ هزار تومان باقیمانده را به آنها برمیگرداند. (نفری هزار تومان)
حال هر کدام از آنها نفری ۹ هزار تومان پرداخت کرده اند . که ۳*۹ برابر ۲۷ میشود
این مبلغ به علاوه آن ۲ هزار تومان که پیش شاگرد است میشود ۲۹ تومان
هزار تومان باقیمانده کجاست ؟

پاسخ :

معما تا جایی که شاگرد دوهزار تومان رو برای خود و سه هزار رو به آنها پس میدهد درست است اما مشکل اینجا وجود داره که وقتی نفری ۱۰۰۰ میگیرن در واقع نفری ۹۰۰۰ تومان پرداخته اند که ۹۰۰۰*۳=۲۷۰۰۰ و + ۲۰۰۰ میشه ۲۹۰۰۰ تومان!!!!اشتباه همین جاست که نباید ۲۷ رو با ۲ جمع کرد و درواقع باید آنها رو از هم کم کرد.(۲۵+۲ تومان پول شاگرد =۲۷)

یعنی سه نفر ۳۰۰۰۰ تومان پول دادند که سه هزار تومان رو شاگرد به آنها برمیگرداند پس آنها ۲۷۰۰۰ تومان دادند که ۲۰۰۰ تومان رو شاگرد برداشته و ۲۵۰۰۰ هزار تومان رو بابت پول ساعت پرداخته اند. به همین سادگی

فرض کنید در یک مسابقه ی دوی سرعت شرکت کرده اید. شما از نفر دوم سبقت می گیرید حالا نفر چندم هستید؟

پاسخ : اگر شما از نفر دوم سبقت بگیرید، جای او را می گیرید و نفر دوم خواهید بود.

ارقام تشكيل‌دهنده سن مادر و دختري مشابه است. اگر سال آينده سن مادر دوبرابر سن دخترش باشد هر كدام از آنها چند سال سن دارند؟

پاسخ : اگر اعدادي دو رقمي را كه ارقام مشابه دارند مورد مقايسه قرار دهيم و اين را هم در نظر بگيريم كه با افزودن يك عدد به عدد بزرگ‌تر اين عدد دو برابر عدد كوچك‌تر مي‌شود به اين نتيجه مي‌رسيم كه مادر ۷۳ ساله و دخترش ۳۷ ساله است.

مدت زماني كه دو ساعت ديگر تا نيمه شب باقي است نصف مدت زماني است كه يك ساعت ديگر تا نيمه شب زمان داريم. هم اكنون ساعت چند است؟

پاسخ : اگر الان ساعت ۹ شب باشد. دو ساعت ديگر يعني ساعت ۱۱ شب يك ساعت ديگر تا نيمه شب زمان داريم كه نصف مدت زماني است كه از ساخت ۱۰ تا نيمه شب باقي است.

سوال:

۱۰ تا جعبه قند داریم.هر جعبه از ۱۰۰۰ حبه قند تشکیل شده.وزن هر حبه قند ۱۰ گرمه.این وضعیت تو همه جعبه ها همین طوریه ولی فقط یکی از جعبه ها حبه هایی با وزن ۹ گرم داره.یه ترازو داریم که یه بار مصرفه. یعنی فقط میشه یه بار با اون وزن کرد و بعد از اون دیگه از کار می افته.می خوایم با استفاده از این ترازو و تنها با یک بار وزن بفهمیم کدوم جعبه وزن کمتری داره.حالا چیکار کنیم؟

پاسخ :

ابتدا جعبه ها را شماره گذاری می کنیم : جعبه ۱ و جعبه ۲ و جعبه ۳ و جعبه ۴ و ….. تا جعبه شماره ۱۰ ، سپس از هر جعبه به تعداد شماره جعبه ، حبه قند برمی داریم ، مثلا از جعبه اول یک حبه قند و از جعبه دوم ۲ حبه قند و از جعبه سوم ۳ حبه قند و …….

جمعا ۵۵ حبه قند می شود، قاعدتا به وزن ۵۵۰ گرم ، سپس این مجموعه را با ترازو وزن می کنیم.فکر کنم دیگه بقیش واضح باشه هر مقدار گرمی که از ۵۵۰ گرم کمتر باشد برابر با شماره جعبه ای است که حاوی حبه قند های ۹ گرمی می باشد.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر